Friday, August 21, 2009

Pertarungan Unit Beruniform SMKTTF






Baru seminggu aku mula praktikal macam-macam aktiviti aku buat di sekolah tercintaku SMK Taman Tun Fuad. Semakin hari semakin aku mula jatuh cinta dengan SMKTTF. Bermula 3 Julai - 5 Julai 2009 lalu aku terlibat dengan aktiviti kokurikulum sekolah iaitu Perkhemahan Perdana Rakan Muda Unit-unit Beruniform SMKTTF. Kesemua unit beruniform sekolah seperti Kadet Polis, Kadet Bomba, PBSMM, Pandu Puteri, Puteri Islam, Pengakap, St. John, Kadet Remaja Sekolah menyertai perkhemahan tersebut.

Selaku guru praktikal yang berkecimpung dalam bidang kepolisan di kampus UMSku iaitu sebagai anggota SUKSIS dan baru-baru sahaja menamatkan latihan di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang serta telah ditauliahkan sebagai Inspektor Sukarelawan Simpanan Polis oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Bin Tan Sri Hj Hassan. Pengalaman selama mengikuti SUKSIS di UMS telah membolehkan aku diarahkan oleh guru penasihat Kadet Polis SMKTTF untuk melatih anggota-anggota kadet polis dari segi latihan kawad kaki dan sebagainya. Sepanjang perkhemahan ini, aku ditugaskan melatih kawad kaki dan menjaga disiplin anggota kadet polis.

Para anggota kadet polis yang mengikuti perkhemahan tersebut dapat mengikuti arahan aku dengan baik walaupun adakalanya mereka terlepas juga dari mengikuti arahan aku. Apa lagi sesiapa yang melanggar arahan macam biasa turun 20 (tekan tubi@pumping). Mereka semua terpaksa ikut akhirnya. ha.....kesian dorang dapat cikgu macam aku. Sabarla nak bapak pun macam tu juga dulu. Hi....

Sepanjang tiga hari aktiviti berlangsung aku dengan ketua kem komandan perkhemahan Cikgu Adzlin (abang kepada rakan praktikal ku di UMS). Belaiu seorang yang peramah dan banyak bercerita tentang sekolah SMKTTF kepada aku. Bermula dari pelajar-pelajarnya sehinggalah kepada perkara yang sulit tentang guru-gurunya. Macam-macam ada. heeee... Sabarjklah bagi aku yang baru praktikal ini. Terima jak apa yang diarahkan dan ketidakpuashatian beberapa pihak. Yang penting aku buat kerja aku dan tidak susahkan orang.

Yang hairannya sepanjang perkhemahan hanya beberapa orang guru penasihat bagi setiap unit beruniform yang bertugas seperti yang ditugaskan dalam mesyuarat lalu. Terpaksalah aku, cikgu adzlin & penolong kanan kokum sendiri turun padang menjaga dan menidurkan peserta.........bersambung.......

1 comment:

farock said...

wah,,, lama ko tak UPDATE BLOG...

apa2hal.. slamat raya!!
baH!!

tukar2 link kita bah!!